Půlka výstavní sezóny v 45 000 l je za námi. Co všechno se v galerii událo?
Galerie 45 000 l: Objem pro angažovanou architekturu zahájila svou výstavní činnost na festivalu umění Brno Art Week před dvěma lety. Během jeho lešního jara tak vlastně oslavila své druhé narozeniny a zahájila svou další výstavní sezónu. Co všechno se za poslední měsíce v galerii, která si klade za cíl konfrontovat (se) s každodenní realitou a problémy současné architektury s jejími interdisciplinárními přesahy, událo?
První letošní výstava Dirt is s Social Construct byla jedním ze tří vybraných výstavních projektů z mezinárodního Open callu 2023, který proběhl na podzim loňského roku pod záštitou Fakulty architektury VUT v Brně. Autorka, umělkyně a kurátorka Barbora Ilič v ní tematizovala estetiku urbánní patiny a vizuálního smogu na příkladu města Brna. Video na pozadí vyprávěného osobního příběhu ve výstavě dává do kontextu jednotlivé motivy z brněnských opomenutých a vyprázdněných lokalit – takzvaných nemíst, se kterými se dle francouzského antropologa Marca Augého nedokážeme identifikovat anebo k nim pocítit sympatie. Doprovodným programem k výstavě byl Liminální raut, který vznikl ve spolupráci s Jarmilou Červenou jako součást Brno Artweek 2024. Video a bližší informace o výstavě jsou k dispozici v rámci recenze Sofie Gjuričové, kterou na svém webu publikovala platforma 4AM.
Druhým představeným projektem, který byl vybrán na základě výše zmíněného opencallu, byla výstava The Higgledy-piggledy Display Window od Girlscanscan kolektívu. Projekt maďarského kolektivu architektek Girlscanscan nabídl prostřednictvím místně specifické instalace ve výkladní skříni reflexi profese aranžérů*rek a dekoratérů*rek jež je v současné době na pokraji zániku. Výstava na tato povolání poukazovala jako na fenomény s jejich feministickými přesahy. Jaký má výkladní skříň význam v 21. století ve městě post-socialistické éry, když nám naše telefony na základě algoritmů říkají, co si máme koupit, pouhým dotykem? Výkladní aranžéři a dekoratéři socialismu definovali rozhraní mezi soukromým a veřejným a spoluutvářeli konzumerismus v podmínkách nedostatkové ekonomiky. Jak by se mohla zlepšit prostupnost a obyvatelnost měst prostřednictvím změn využití přízemí budov – skrze umění, péči a ne-konzumní řešení, ale také snahou vyhnout se gentrifikaci jako důsledku těchto změn? Tím vším se zabývala výstava kolektivu Girlscanscan, který můžete dále sledovat prostřednictvím Tumblru.
Třetí výstava letošní sezóny bude zahájena již tento čtvrtek 1. 8. 2024. Instalace kolektivu Diskursiv s názvem Interconnected představí koncepční přístup, ve kterém architektura nefiguruje pouze jako výstavní artefakt, ale sama se stává společně s návštěvníky a návštěvnicemi hlavním aktérem. Výstavní prostor galerijní vitríny se promění v komplexní environment, do kterého se dá vstoupit a stírají se v něm hranice toho co je “uvnitř” a co je “vně”. Skrze drobné zásahy do stávající architektury tak budou zpochybňovány její jednotlivé prvky a formát architektonické výstavy jako takové. Kolektiv Diskursiv (Julian Brües, Adna Babahmetović, Ajna Babahmetović, Michael Hafner, Katharina Hohenwarter, Philipp Sternath) vznikl v roce 2021 ve Štýrském Hradci, kde inicioval sérii sympozií s doprovodnými výstavami, a které byly archivovány ve dvou vydaných publikacích s názvy Models a Colors. Ty se zaměřují na vnitřně-architektonické problémy, které aby ale měly být řešeny v interdisciplinárním rámci.
Co nás čeká v druhé části výstavní sezóny? Sledujte Instagram a Facebook Galerie 45 000 l, kde jsou průběžně zveřejňovány záznamy z proběhlých výstav i dalších chystaných projektů.
Vložil | Ilič Barbora MgA. |
---|---|
Vloženo dne |