Další městem štědře podporovanou oblastí je kultura nejen v podobě Muzea moderního umění Mönchsberg (Friedrich Hoff Zwink, 2004), ale především Salcburský hudební festival, něhož se během letních prázdnin zúčastní desetitisíce příznivců vážné hudby. Festival, jehož tradice se datuje od roku 1922, má smělé vyhlídky do budoucnosti. Kromě rekonstrukcí bývalých barokních stájí také chystá nové vstupní náměstí z podzemního parkoviště pro návštěvníky hudebních slavností. Práce na tomto projektu, jehož autory jsou vorarlberští Marte+Marte, započaly letos a dokončeny by měly být v roce 2030.
Po sobotním odpočinkovém programu v lázeňském domě Paraceslus nás nedělní dopoledne čekala prohlídka hudebního sálu v bývalé jezdecké škole, která na konci 17. století vznikla podle projektu J.B. Fischera z Erlachu, následně byla od 30. do 60. let minulého století přestavěna pod vedením Clemense Holzmeistera a na počátku milénia rekonstruována salcburským rodákem Wilhelmem Holzbauerem (1930-2019), u něhož po sametové revoluci pracovala celá řada absolventů brněnské FA VUT. Nedělní odpolední program se nadále nesl v Holzbauerově duchu. Na pravém břehu řeky Salzach jsme postupně navštívili farní kostel Parsch (1956) a klášter sv. Josefa ve čtvrti Aigen (1964), který vznikl ještě pod hlavičkou Holzmeisterových žáků Arbeitsgruppe 4 (W.Holzbauer, F.Kurrent, J.Spalt a O.Leitner), a raně postmoderní vzdělávací centrum St. Virgil (1975).
Tradice podzimních exkurzí libereckého ateliéru Balda-Žid (dříve vedl Petr Rezek) vznikla již v roce 2012 a postupně se studenty navštívili Drážďany, Lipsko, Vratislav, Krakov, Vídeň, Berlín, Desavu, Výmar, Postupim nebo Budapešť. Petr Šmídek, který na brněnské fakultě vyučuje magisterský předmět Soudobá zahraniční architektura, má od počátku na starosti vypracování mapy pro dané město, podle níž se mohou účastníci exkurze rychle zorientovat. Tyto mapy slouží i pozdějším zájemcům, kteří by se chtěli vypravit stejnou stopou. Osvědčená spolupráce VUT a TUL bude pokračovat i v příštím roce, kdy plánujeme navštívit nedaleký Linec, který kromě proslulého cukroví, starých železáren a elektronického umění umí nabídnout také řadu soudobé architektury. Mapa již vzniká a případní zájemci jsou vítáni.
Cesta do Salcburku 2024 - zpráva z exkurze
Na konci října se studenti architektury z brněnské FA VUT a liberecké FUA TUL vypravili do čtvrtého největšího města v Rakousku. Salcburk (Solnohrad) lidé většinou navštěvuje kvůli rodišti W.A.Mozarta a malebnému historickému jádru, které je od roku 1997 zapsané na seznamu světového dědictví UNESCO. V souvislostech by šlo Salcburk přirovnat k Českému Krumlovu nebo se mu také přezdívá Řím severu. Naše výprava se primárně zaměřila na soudobou architekturu, ale pochopitelně nešlo opominout tvorbu nejvýznamnějšího rakouského zástupce radikálního baroka. Od J.B. Fischera z Erlachu jsme si v Salcburku prohlédli celkem sedm realizací, které, ačkoli byly postaveny před více než třemi staletími, tak stále nabízí nadčasové úvahy o ztvárnění prostoru a sofistikované propojení stavebních prvků. Možnost přímé konfrontace a zasazení do místního kontextu je nejschůdnější cestou, jak porozumět architektuře bez zbytečně složitých výkladů. Rakouské město ležící na úpatí Alp však nespoléhá pouze na svoji historii, ale investuje do rozvoje infrastruktury (hlavní vlakové nádraží s cykloparkovištěm od kadawittefeldarchitektur, 2014), vzdělanosti (Unipark Nonntal od Storch Ehlers Partner, 2011) nebo volnočasových aktivit (lázeňský dům Paraceslus od Berger+Parkkinen, 2020). Kromě muzejních budov se můžete s díly světových tvůrců jako Fritz Wotruba, Anselm Kiefer, Giacomo Manzu, Markus Lüpertz, James Turrell nebo Tony Gragg setkat přímo v ulicích nebo na náměstích.Další městem štědře podporovanou oblastí je kultura nejen v podobě Muzea moderního umění Mönchsberg (Friedrich Hoff Zwink, 2004), ale především Salcburský hudební festival, něhož se během letních prázdnin zúčastní desetitisíce příznivců vážné hudby. Festival, jehož tradice se datuje od roku 1922, má smělé vyhlídky do budoucnosti. Kromě rekonstrukcí bývalých barokních stájí také chystá nové vstupní náměstí z podzemního parkoviště pro návštěvníky hudebních slavností. Práce na tomto projektu, jehož autory jsou vorarlberští Marte+Marte, započaly letos a dokončeny by měly být v roce 2030.
Po sobotním odpočinkovém programu v lázeňském domě Paraceslus nás nedělní dopoledne čekala prohlídka hudebního sálu v bývalé jezdecké škole, která na konci 17. století vznikla podle projektu J.B. Fischera z Erlachu, následně byla od 30. do 60. let minulého století přestavěna pod vedením Clemense Holzmeistera a na počátku milénia rekonstruována salcburským rodákem Wilhelmem Holzbauerem (1930-2019), u něhož po sametové revoluci pracovala celá řada absolventů brněnské FA VUT. Nedělní odpolední program se nadále nesl v Holzbauerově duchu. Na pravém břehu řeky Salzach jsme postupně navštívili farní kostel Parsch (1956) a klášter sv. Josefa ve čtvrti Aigen (1964), který vznikl ještě pod hlavičkou Holzmeisterových žáků Arbeitsgruppe 4 (W.Holzbauer, F.Kurrent, J.Spalt a O.Leitner), a raně postmoderní vzdělávací centrum St. Virgil (1975).
Tradice podzimních exkurzí libereckého ateliéru Balda-Žid (dříve vedl Petr Rezek) vznikla již v roce 2012 a postupně se studenty navštívili Drážďany, Lipsko, Vratislav, Krakov, Vídeň, Berlín, Desavu, Výmar, Postupim nebo Budapešť. Petr Šmídek, který na brněnské fakultě vyučuje magisterský předmět Soudobá zahraniční architektura, má od počátku na starosti vypracování mapy pro dané město, podle níž se mohou účastníci exkurze rychle zorientovat. Tyto mapy slouží i pozdějším zájemcům, kteří by se chtěli vypravit stejnou stopou. Osvědčená spolupráce VUT a TUL bude pokračovat i v příštím roce, kdy plánujeme navštívit nedaleký Linec, který kromě proslulého cukroví, starých železáren a elektronického umění umí nabídnout také řadu soudobé architektury. Mapa již vzniká a případní zájemci jsou vítáni.
Vložil | Šmídek Petr, MgA. Ing.arch. PhD. |
---|---|
Vloženo dne |