Výstava Vektor Chudoby
Po tři semestry se studenti a studentky několika ateliérů FA VUT zabývali tématy, která jsou spojena s různými aspekty chudoby, inkluze a způsoby, jak by se toto nanejvýš aktuální společenské téma mohlo v oboru architektury artikulovat. Je vůbec přípustné, aby se architekti a architektky nahlíželi na velmi komplexní téma chudoby skrze svoji profesi?Výstava „Vektor chudoby“ se zaměřuje na zviditelnění sociální dimenze architektury, její spojitost s ekonomickými a politickými danostmi, které ovlivňují vztah k architektuře, stejně jako vztah architektury k problémům, které by měla napomoci řešit.
Výstava se dotýká poměru mezi architekturou a chudobou, tématu, které se dotýká nejen fyzického prostoru, ale i sociálních, ekonomických a politických aspektů společnosti.
Chudoba se v architektuře manifestuje různými způsoby. Může se jednat o nedostatek kvalitního bydlení, omezený přístup k veřejným prostorům a službám, segregaci a sociální vyloučení. Architektura může chudobu posilovat, ale i zmírňovat. Může být nástrojem sociální kontroly a segregace, ale i prostředkem k vytváření inkluzivního a spravedlivého prostředí.
Výstava „Vektor chudoby“ zkoumá, jakým způsobem architektura ovlivňuje životy lidí žijících v chudobě a jak může přispět k řešení sociálních problémů. Představuje projekty a koncepty, které se snaží o vytváření dostupného a důstojného bydlení, o revitalizaci zanedbaných oblastí a o podporu sociální inkluze.
Součástí je také umělecký vstup Karin Písaříkové, které se dotýkají naší každodennosti a neustále se opakujícím činnostem spojených s hygienou a jídlem. Prvním uměleckým objektem je interaktivní portál s čistícími kartáči, jejichž spuštění odkazuje na fyzický akt očisty. Zároveň ale symbolizuje očištění od předsudků, stereotypů a sociálních bariér. Na druhém objektu nazvaném Stůl hojnosti mechanicky poháněné talířky ilustrují neustálý koloběh lidského života a jeho potřeb, ze kterého nemůžeme uniknout. Poukazuje také na ekonomickou nejistotu, která naše počínání doprovází.
Jedním z příkladů je záměr ateliéru Michala Palaščáka vytvořit na místě bývalého průmyslového areálu městské bydlení, které by nabízelo zajištění potřeb různým typům domácností. Hlavním úkolem není primárně architektura a vytvoření prostoru, který by mohli společně obývat lidé s různými potřebami, různými příjmy, různými zájmy.
Dostupné a kvalitní bydlení ze základem zdravého rozvoje společnosti. Rostoucí ceny nemovitostí a nedostatek sociálního bydlení ztěžují přístup k bydlení pro nízkopříjmové skupiny obyvatel. Architektura může reagovat na tuto krizi a nabízet inovativní přístupy k?řešení tohoto problému. Ateliér Marka Štěpána a Jiřího Taubera se rozhodl najít model dostupného bydlení prostřednictvím radikálního snížení jeho hmotnosti. „Lehký“ dům by měl omezit hmotnost přepravy a spotřebovat co nejméně materiálu, a tím zvýšit jeho finanční dostupnost.
Ke zvýšení dostupnosti bydlení může napomoci také jeho sdílené formy nebo komunitní výstavba. Návrh takového modelu výstavby domu, v němž se jeho budoucí obyvatelé společně podílejí na plánování, financování a výstavbě, zkoušel ateliér Kristíny Richter Adamson a Radka Suchánka na pozadí malého města. Vedle snížení nákladů na pořízení bytu je jedním z hlavních motivů takového sdružení snaha vytvořit prostředí pro komunitní bydlení a sociální blízkost.
Jak revitalizovat zanedbané a segregované oblasti a zároveň zachovat jejich identitu a sociální strukturu, byl úkolem ateliéru Gabriela Peni, Servieho Boetzkese a Radka Bruneckého. Jejich záměr vycházel z úvahy, že podpora diverzity vlastnických vztahů přispěje v dané lokalitě k zajištění bydlení pro různé sociální skupiny, včetně těch nejzranitelnějších.
Dalším aspektem, na který se výstava zaměřuje, je segregace a sociální vyloučení. Chudoba se často koncentruje v určitých oblastech a čtvrtích, což vede k izolaci a marginalizaci jejich obyvatel. Výstava se ptá, jak může architektura přispět k revitalizaci těchto oblastí a k jejich opětovnému začlenění do městského organismu. Důležitým faktorem je zde podpora komunitního života a sociální inkluze. Architektura může vytvářet prostředí, které propojuje lidi z různých sociálních vrstev a podporuje vzájemný respekt a solidaritu.
S tímto nastavením zahájil ateliér Barbory Ponešové a Marie Joja spolupráci se spolkem Vesna, který se věnuje sociálně znevýhodněným skupinám, zvláště pak matkám samoživitelkám a ukrajinským rodinám. Jejich Vesna lab zkoumal brněnskou infrastrukturu dostupné sociální i zdravotní pomoci, aby otevřel debatu o současné podobě chudoby, místech pomoci a roli designu při zmírňování těchto problémů. Součástí úkolů bylo navržení minimálních forem bydlení vhodných pro lidi v nouzi anebo pro ty, co se ocitli na hranici takzvané neviditelné chudoby.
Nejviditelnější formou chudoby je naopak bezdomovectví, které představuje složitý sociální problém s devastujícími dopady na jednotlivce i společnost. Bez domova se lidé ocitají v důsledku kombinace mnoha faktorů, jako je nezaměstnanost, závislosti, nedostupnost bydlení nebo slabé sociální vazby. Řešení tohoto problému vyžaduje velmi komplexní přístup a architektura není tím primárním nástrojem. Přesto se ateliér Vojtěcha Jemelky rozhodl bezdomovectvím zabývat, a to v konfrontaci s obrazem města Olomouc, jež je vykreslován jako historický architektonický skvost. Ve svém projektu Chudina Olomouc spíš ale mluví o neživotném kýči, jehož kulisy překrývají každodenní realitu mnoha lidí, kteří se nacházejí ve stavu materiální, vztahové i psychické nouze. Studenti si na vlastní kůži zkusili, jak potupné je žebrání, zmapovali místa, kde se koncentrují lidé bez domova, zachytili koláže jejich příbytků.
Chudoba přestává být především problémem tzv. globálního Jihu, ale se stoupající intenzitou se toto téma skloňuje i v debatách týkajících se globálního Severu. Jednou z příčin je klimatická změna, která přináší nečekané hrozby. Sucho, povodně, znečištění, degradace půdy mají negativní dopad na zdraví, produktivitu a životní podmínky lidí, což může vést k prohlubování chudoby. Chudí lidé mají zároveň omezené zdroje a možnosti, jak se s těmito problémy vyrovnat. Ateliér Jana Mléčky si položil stejnou otázku jako německý ekonom Siegen Helge Peukert: jak radikální musíme být, abychom jako lidstvo mohli nadále žít na Zemi? Peukert sestavil několik radikálních tezí, jejichž naplnění by mělo odvrátit termofyzikální ohrožení lidstva. Studenti Jana Mléčky hledali odpověď, co jejich uplatňování znamená pro architekturu.
Globální válečné konflikty, jako občanská válka v Sýrii a brutální napadení Ukrajiny Ruskem, vyvolaly obrovskou humanitární krizi, jejíž důsledky pocítila v doposud nezvyklé míře také Evropa. Ateliér Oleksie Bykova se ale zaměřil na situaci zničené Ukrajiny po ukončení bojů a hledal strategie, které by měly napomoci obnově země – měst, infrastruktury, ale také architektonického dědictví, které je fyzickým zdrojem kulturní identity národa.
Rozšiřování spektra hrozeb a z toho vyplývající nejistoty s sebou nese radikalizaci politických postojů a nahrává populistickým lídrům. Součástí oslabování demokratického systému může být i posilování vlivu korporátních společností, které se můžou snažit o navyšování své moci na úkor státu a jeho institucí. Co by taková ztráta možnosti prosazovat veřejný zájem skrze fungující stát a jeho suplování v podobě korporátní utopie mohlo způsobit, vykresluje ateliér Jaroslava Sedláka.
Základní úvahou ateliéru Szymona Rozwalkyho je konstatování, že jako jen stěží můžeme aspirovat na to, že se nám podaří chudobu vymýtit. Chudobu bychom spíše než chybu nebo dočasnou abnormalitu měli považovat za nedílnou součást našeho světa. Chudoba má mnoho tváří a naší povinností, stejně jako architektury, je neztrácet vůči ní citlivost.
Zamýšlení se nad rolí architektury v při řešení složitých sociálních problémů je nedílnou součástí tohoto procesu a výstava „Vektor chudoby“ chce být toho součástí.
Výstava „Vektor chudoby“ sdílí společné téma s výstavou „Chudoba“, které se odehrává v Galerii výtvarného umění v Havlíčkově Brodě a Horácké galerii v Novém Městě na Moravě a vznikla pod kurátorským dohledem Barbory Ilič, Michala Konečného a Stanislava Bilera. Obě výstavy sdílejí společné téma, jímž je chudoba, ale zkoumají ho z různých úhlů pohledu a v odlišných kontextech. „Vektor chudoby“ se zaměřuje na vztah architektury a chudoby, s důrazem na to, jak architektura ovlivňuje životy lidí žijících v chudobě a jak může přispět k řešení této problematiky. Výstava „Chudoba“ se naopak zabývá chudobou v širším společenském a historickém kontextu, a to s důrazem na reflexi tohoto tématu v umění od baroka po současnost. Obě výstavy na sebe vzájemně odkazují, protože společně vytvářejí komplexní obraz problematiky chudoby, který zahrnuje jak její fyzické projevy v architektuře a urbanismu, tak i její kulturní a sociální aspekty.
Organizátoři: Fakultou architektury VUT v Brně ve spolupráci s Dům umění města Brna
Místo: Dům pánů z Kunštátu, Dominikánská 348, Brno
Termín: 19. 3. – 25. 5. 2025
Vernisáž: 18. 3. 2025
Kurátor: Rostislav Koryčánek
Architektonický rámec výstavy: Eva Truncová
Grafický design: Alina Matějová
Participující vedoucí ateliérů: Servie Boetzkes a Gabriel Pena, Oleksii Bykov, Marie Joja a Barbora Ponešová, Vojtěch Jemelka, Jan Mléčka, Michal Palaščak, Karin Písaříková, Szymon Rozwalka, Jaroslav Sedlák, Kristina Richter Adamson a Radek Suchánek, Marek Štěpán
Vložil | Tran Lucie |
---|---|
Vloženo dne |