Projekt Srozumitelná Architektura

Projekt Srozumitelná architektura je inovativní mezioborová edukační iniciativa Fakulty architektury VUT a Katedry Výtvarné výchovy Pedagogické fakulty MUNI zaměřená na zprostředkování architektury. Jeho hlavním cílem je zvýšení kompetencí lektorů kreativního učení v oblasti architektury ve všech stupních vzdělávání. Aktivity jsou založeny na zážitkovém učení, které vede participanty ke vnímání a učení se z prostoru a tím zvyšuje citlivost k prostředí, ve kterém žijeme.

Zajímá vás, jak může architektura obohatit vzdělávací proces a může dětem otevřít dveře k novým poznáním? Stáhněte si naši unikátní metodiku jednotlivých vzdělávacích programů “Srozumitelná architektura” a připojte se k nám v cestě za objevováním, tvořením a učením.

Přehled vzdělávacích programů:

Program pro mateřské školy a rodiče s dětmi je zaměřen na předškolní vzdělávání a zapojení rodičů. Tento program připravila Andrea Kaňkovská. Cílem je přiblížit architekturu a urbanismus nejmenším dětem a jejich rodičům skrze interaktivní a kreativní aktivity podpořené vývojem prostorové stavebnice tzv. ArchLab. Stavebnice vychází z ikonických staveb brněnské architektury vily Tugenhat a Bauerova zámečku, které reprezentují rozdílné přístupy v architektuře. Rozkladatelné modely umožňují dětem experimentovat s architekturou a jinými prvky a ty následně přeskládat do vlastních forem v měřítku jejich vlastního těla. Program zpřístupňuje známé stavby architektonickou historii stejně jako pochopení principů uspořádání prostoru.

METODIKA MŠ

Program pro první stupeň základních škol vytvořily Susan Maly, Adéla Šoborová a Anna Kotlabová. Edukační workshop je založen na práci s prostorem třídy, jejího prozkoumávání a proměnu. Žáci při průzkumu pracují s vlastním tělem a imaginací. Zapojují všechny smysly a pracují ve skupině. Zažití třídy z jiného úhlu pohledu vede k prohloubení rámce vnímání prostoru a tím zvýšení vnímavosti a vztahu k prostředí. Metoda práce s třídou umožňuje implementaci libovolného výukového tématu.

METODIKA ZŠ 1

Program pro druhý stupeň základních škol rovněž připravily Susan Maly, Adéla Šoborová a Anna Kotlabová. Edukační workshop je založen na stejných principech jako program pro první stupeň základních škol, ale přizpůsoben věkové skupině. Žáci aktivně prozkoumávají prostor třídy, a zamýšlejí se nad svou rolí v něm. Žáci a žačky při průzkumu pracují se všemi smysly i imaginací. V průběhu programu se vyvíjí jejich pohled na stereotypně užívaný prostor třídy, který postupně ve skupině přeměňují. Program rozšiřuje povědomí žáků a žaček o architektuře a urbanismu a podporuje rozvoj jejich kreativity a schopnosti analyzovat prostředí kolem sebe. Metoda práce s třídou umožňuje implementaci libovolného výukového tématu.

METODIKA ZŠ 2

Program pro střední školy inspiruje a aktivizuje studenty středních škol k větší vnímavosti prostředí, ve kterém žijí. Výukový program staví studenta do aktivní role, pracuje s výukovým prostorem, učí studenta najít a popsat téma ve veřejném prostoru a následně si vytvořit vlastní postoj ke zvolenému tématu a vyjádřit jej prostřednictvím média fotografie/videa. Cílem workshopu je ukázat studentům, že právě oni jsou těmi, kteří okupují životní prostředí a tím pádem za něj i nesou míru zodpovědnosti, která znamená i aktivní účast při jeho utváření. Učí je, vnímat prostředí vědomě a všímat si věcí a detailů, které běžně míjí. Program byl vytvořen s cílem nabídnout studentům středních škol hlubší pochopení architektury a urbanismu. Garantkami tohoto programu jsou Adéla Šoborová a Anna Kotlabová a Suzan Maly. Program poskytuje studentům nástroje ke kritickému myšlení o prostředí jeho využití.

METODIKA SŠ

V rámci projektu proběhlo:

Sympozium Architektura – žádná věda! s podtitulem Zprostředkování architektury, edukace a inspirace představí možnosti, jak přibližovat architekturu dětem i veřejnosti a zvyšovat jejich povědomí o prostředí, ve kterém žijeme.

(Architektura - žádná věda! (dopoledne) (youtube.com)

Architektura - žádná věda! (odpoledne) (youtube.com)